HIIT

HIIT-TRÆNING TIL DIABETESPATIENTER &
PERSONER MED RISIKO FOR AT UDVIKLE DAIBETES

10 minutters hård træning 3 x ugentligt

HIIT-træning til bl.a. diabetespatienter og personer med risiko for at udvikle diabetes. Vi tager udgangspunkt i hver enkelt deltagers træningsniveau.

Har man type 2-diabetes, kan man nøjes med at træne 10 minutter 3 gange om ugen, bare træningen er højintens (HIIT). Det viser et projekt fra Sygehus Vendsyssel. Deltagerne cyklede 10 gange et minut højintensivt tre gange om ugen i otte uger. Det forbedrede glukosetolerancen, og blodtrykket blev reduceret.

Hvad er HIIT? Det er Høj Intensiv Interval Træning. Det vil sige en træningsform, hvor du på kort tid får brugt maksimal energi. Der er lavet en del forskning omkring HIIT (), der viser, at dette er den bedste måde at forøge din insulinfølsomhed i kroppen, samt den hurtigste måde at forbrænde fedt.

En fordel er, at tidsforbruget er meget begrænset og derfor overkommeligt, og det kan nemt kombineres med anden form for motion.

Hvorfor intervaller? Fordi man kommer op på en træningsintensitet, hvor der dannes mælkesyre. Det vil sige, at det gør rigtig ondt i musklerne. Når der er dannet mælkesyre, kan man ikke længere yde dit maksimale og går derfor ned i intensitet og lader blodet transportere mælkesyren væk for så igen at yde dit maksimale i kort tid.

Hvad giver det diabetikere? Det giver en øget insulinfølsomhed og derved mindre udsving i blodsukkerværdier.

  1. konsultation Efterfølgende hold-konsultationer
Med henvisning 266,84 56,55
”Danmarkstilskud” 133,00 30,00
Uden henvisning 439,61 93,17
Danmarkstilskud udløses også uden henvisning
     

Du kan tilmelde dig et forløb her på klinikken eller benytte vore kompetencer rådgivende I din egen træning